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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Engenharia e Gestão Industrial

O centro é uma referência internacional em análise de negócios através de sistemas de apoio à decisão para a gestão de serviços e operações, contribuindo, desta forma, para a conceção de serviços, a avaliação de desempenho e a gestão de ativos.

As áreas de aplicação do CEGI incluem Mobilidade/ Transportes, Retalho/Indústria e Saúde. Também se verificam consideráveis contribuições no setor da energia e ainda uma colaboração reforçada com o Centro de Sistemas de Energia.

Nos últimos anos, o CEGI contribuiu substancialmente para as iniciativas da Indústria 4.0 (ao melhorar as regras de programação baseadas nas informações complementares disponíveis nos sistemas de produção).

Últimas Notícias
Engenharia e Gestão de Sistemas

TestBed 5G. Já há “selo” INESC TEC em metade dos pilotos que querem impulsionar a indústria transformadora

Laboratório de Indústria e Inovação do INESC TEC já recebeu seis dos 12 pilotos previstos. Demonstrações visam dotar soluções industriais de "características distintas de funcionamento e coordenação”.

29 outubro 2024

Engenharia e Gestão de Sistemas

Separar, organizar, paletizar: o caminho para uma cadeia de abastecimento otimizada faz-se com tecnologia INESC TEC

Solução que contou com a participação do INESC TEC pode reduzir o esforço manual e assegurar uma cadeia de abastecimento mais flexível. Contributo do INESC TEC foi “fundamental” e surge com o avançar do da agenda mobilizadora PRODUTECH R3.  

29 outubro 2024

Drones, automação e sensorização: eis as respostas do INESC TEC aos desafios do setor vitivinícola

Investigadores do INESC TEC lideraram discussões sobre soluções inovadoras para o cultivo da vinha num evento que juntou empresas, universidades e players do setor.  

24 outubro 2024

Engenharia e Gestão de Sistemas

Investigador INESC TEC alerta empresas para a qualidade dos dados gerados através de IA em artigo publicado na revista de gestão do MIT

Pode o crescente interesse em modelos de linguagem, como o chat GPT, estar a desviar recursos às empresas para que estas adotem práticas de análise avançada que as auxiliem verdadeiramente na tomada de decisões inteligentes? O investigador do INESC TEC, Pedro Amorim, e João Alves, da spin-off do INESC TEC LTPLabs, acreditam que sim. Num artigo publicado na MIT Sloan Management Review alertam para a qualidade e imprevisibilidade dos dados gerados unicamente a partir de modelos de linguagem generativa, apesar de defenderem mais investimento numa Inteligência Artificial (IA) que incorpore estes modelos com análise avançada, e explicam as razões.

25 junho 2024

Esta tecnologia quer tornar as cidades mais acessíveis para todos e valeu distinção a investigadora do INESC TEC

A investigadora do INESC TEC, Marta Campos Ferreira, participou no desenvolvimento de um protótipo que quer melhorar as experiências de pessoas com mobilidade reduzida nas cidades – e torná-las mais inclusivas. A nova solução foi apresentada numa conferência internacional e o trabalho foi distinguido. Agora, o objetivo é que a solução chegue a todos através de uma aplicação.

17 maio 2024

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Projetos Selecionados

AI_EFFECT

Artificial Intelligence Experimentation Facility For the Energy seCTor

2024-2027

RECreation

RECreation: platform for the management of energy communities

2024-2027

DECODIT

Digitally empowering citizens to deliver the twin transition

2024-2027

PEER

THE HYPER EXPERT COLLABORATIVE AI ASSISTANT

2023-2027

TIIM_TS

Transportes Integrados Inter-Municipais no Tâmega e Sousa

2023-2023

PFAI4_4eD

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 4a edição

2023-2023

CIBELE

Sustainability in Cutting and Packing Problems: multi-objective optimization of raw material utilization

2023-2025

TacitRouting

Tacit knowledge in route planning

2023-2025

eduBEST

Benchmarking de Sistemas de Educação com Técnicas de Fronteira

2023-2026

InsectERA

A ERA da indústria dos insetos

2023-2025

MOSH

Modelling shared mobility: advanced demand modelling and learning for the sustainable shared mobility of the future

2023-2024

SMARTgNOSTICS

Global Testing & Diagnostics Solutions for antimicrobial resistances

2023-2025

AgendaTransform

Agenda para a transformação digital do setor florestal para uma economia resiliente e hipocarbónica

2022-2025

Produtech_R3

Agenda Mobilizadora da Fileira das Tecnologias de Produção para a Reindustrialização

2022-2025

PFAI4_3ed

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 3a edição

2022-2022

FORM_I40

Formação Indústria 4.0

2022-2022

BestOrder3

Gestão de inventário de farmácias comunitárias

2022-2023

BeFresh

On incorporating consumer behaviour into the supply chain planning of fresh products

2022-2025

DRIVEN

Decision Rules made Interpretable, Verifiable and Effective for governing Farfetch Network

2021-2022

FIRE_RES

Innovative Technologies and Socio-Ecological-Economic Solutions for FIRE RESilient Territories in Europe

2021-2025

SolIM62010

Intelligent marketing solutions

2021-2022

BEST_ORDER_II

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas - Fase II

2021-2022

EUSCORES

EUropean - Scalable and Complementary Offshore Renewable Energy Sources

2021-2025

AI4PV

Artificial Intelligence for Operation and Maintenance of PV Plants

2021-2023

DIGITALCER

Digital Energy Platform for Energy Communities

2021-2023

SmartPV

Desenvolvimento de plataforma de gestão de ativos PV através de prevenção inteligente de falhas

2021-2023

PFAI4.0

Programa de Formação Avançada Industria 4.0

2020-2021

TRUSTAI

Transparent, Reliable and Unbiased Smart Tool for AI

2020-2025

BestOrder

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2020-2021

FPP2

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

Replant

Implantação de estratégias colaborativas para a gestão integrada da floresta e do fogo

2020-2023

PLASMA 4 COVID

Agilização da colheita de plasma convalescente

2020-2021

FPP

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

WINDEXT

Advanced maintenance, lifetime extension and repowering of wind farms supported by advanced digital tools

2020-2022

MINE4HEALTH

Text mining e clinical decision-making

2020-2021

CrossLOG

Concretização de sistema físico e software para paletização mista automática em centros logísticos cross-docking para cadeias de valor responsive demand-driven

2019-2023

POCITYF

A POsitive Energy CITY Transformation Framework

2019-2026

T4CDTKC

Training 4 Cotec, Digital Transformation Knowledge Challenge - Elaboração de Programa de Formação “CONHECER E COMPREENDER O DESAFIO DAS TECNOLOGIAS DE TRANSFORMAÇÃO DIGITAL”

2019-2021

XFLEX_HIDRO

Hydropower Extending Power System Flexibility

2019-2024

ENCKEP

European Network for Collaboration on Kidney Exchange Programmes

2019-2021

OCP_STOCK

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2019-2020

ValProduct

Estudo sobre o impacto das validades dos produtos nos contratos

2019-2019

PortoAmbiente

ESTUDO SOBRE A RECOLHA SELETIVA DE RESÍDUOS URBANOS COMERCIAIS

2019-2020

RM20

Car Rental Revenue Management 2.0

2019-2020

OpenInnoTrain

Research Translation and Applied Knowledge Exchange in Practice through University-Industry-Cooperation

2019-2024

FIN-TECH

A FINancial supervision and TECHnology compliance training programme

2019-2021

VAR

Avaliação de risco das válvulas de rede primária : vida útil restante e condições de operação

2019-2019

DoubleChain

Suporte da Cadeia de Abastecimento Ubíqua e totalmente Descentralizada usando a Tecnologia Blockchain

2018-2020

opti-MOVES

Gestão da qualidade de serviços intermodais de transporte público: diagnóstico e otimização

2018-2022

LASTMILE

Novos modelos de distribuição sustentável com crowdsourcing

2018-2022

SiuSMS

Sistemas inteligentes de mobilidade (inter)urbana partilhada: integração de decisões de preço e gestão de frota para um futuro sustentável do planeamento da mobilidade

2018-2022

DeltaC&P

Incerteza em problemas de cortes e empacotamentos: planeamento robusto e replaneamento otimizado na produção e nos transportes

2018-2022

KnowlogisII

Ferramenta de apoio à logística de farmácias hospitalares

2018-2020

ASAP

Processos de atribuiçao de slots em aeroportos: desenvolvimentos nas orientaçoes e práticas atuais

2018-2022

BEEF

Estudo da gestão de produção, inventário e compras através de métodos analíticos

2018-2019

Tec-FEL

Logística 4.0: Tecnologias para a logística flexível e eco-eficiente

2018-2021

HIP

Heath Index for Power Transformers

2018-2018

MANU-SQUARE

MANUfacturing ecoSystem of QUAlified Resources Exchange

2018-2021

HEAD

Heath index for assets of the distribuition network

2018-2022

WinePallet

Otimização do sistema de paletização

2017-2017

UPGASII

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás (Fase II)

2017-2018

ANPCARE

Os cuidados de enfermagem especializados como resposta à evolução das necessidades em cuidados de saúde

2017-2017

KnowLOGIS

KnowLOGIS - Expertise in Healthcare Logistics

2017-2019

PricingSdL

Sistema de Apoio à Decisão para a definição de preços

2017-2017

InteGrid

Demonstration of INTElligent grid technologies for renewables INTEgration and INTEractive consumer participation enabling INTEroperable market solutions and INTErconnected stakeholders

2017-2020

Path

Políticas de manutenção preditiva apoiadas na fiabilidade de transformadores

2017-2017

SIMOPT

Simulação e Optimização na Distribuição Alimentar

2017-2017

DM4Manufacturing

Aligning Manufacturing Decision Making with Advanced Manufacturing Technologies

2016-2021

Atena

Saber para intervir: observatório para a educação

2016-2019

EasyFlow

Operações logisticas e cientes e colaborativas para maior sustentabilidade das cadeias de abastecimento forestais

2016-2019

HHRPLAN

Previsão e apoio à decisão para o planeamento de recursos humanos de saúde e análise de políticas

2016-2018

mKEP

mKEP - Modelos e algoritmos de optimização em programas internacionais de doacção renal cruzada

2016-2019

CORAL-TOOLS

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

LTP

Consultoria em data minning e otimização em diferentes problemas abordados pela LTP

2016-2017

UpGas

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás

2015-2016

iMAN

TEC4Growth - RL iMAN - Intelligence for advanced Manufacturing systems

2015-2019

SMILES

TEC4Growth - RL SMILES - Smart, Mobile, Intelligent and Large scale Sensing and analytics

2015-2019

HIDRO

Desenvolvimento de um modelo integrado de engenharia de fiabilidade

2015-2016

RosaEvolution

Melhoria de eficiência do Sistema Rosa Evolution com o objetivo de reduzir as não conformidades provocadas pelo TCA

2015-2016

BestWare

Dimensionamento de armazéns integrados em lojas de retalho alimentar

2015-2017

ShortPath

Análise de processos de distribuição com vista à formulação de propostas de melhoria ao processo de distribuição atual

2015-2016

Rent-a-Car-Pricing

Conceção e implementação de um Sistema de Apoio às Decisões de Pricing

2015-2015

UPGRID

Real proven solutions to enable active demand and distributed generation flexible integration, through a fully controllable LOW Voltage and medium voltage distribution grid

2015-2017

ReliabilityEng2

Reliability Engineering for Wind Turbine Generators - Phase II

2014-2015

Supply_Chain

Melhoramento do desempenho da cadeia de fornecimento e na organização de recursos

2014-2016

ShortCut

Organização e localização dos produtos nas prateleiras e no mezanino do armazém principal

2014-2015

StorePacks

Definição de produtos StorePack, dos armazéns até às lojas

2014-2015

SuperStore

Sistema de Reaprovisionamento para uma SuperStore on-line

2014-2014

Mailing

Algoritmo de atribuição dos cupões a clientes

2014-2014

PromoStock

Diagnóstico do stock global, modelo de previsão de vendas de campanhas promocionais e algoritmos de reaprovisionamento das promoções

2014-2014

WholeChain

Ferramenta Quantitativa para a Gestão da Cadeia de Abastecimento de Produtos Alimentares Perecíveis

2014-2015

ReliabilityEng

Engenharia de Fiabilidade para Geradores de Turbinas Eólicas

2014-2014

PSS-DESIGN

Estudo e desenvolvimento de metodologias para sistemas e produtos e serviços no âmbito do projeto INTELLAB II

2014-2015

MEDSC

Análise global da cadeia de abastecimento

2014-2014

PTGlass

Planeamento tático integrado de produção e distribuição de embalagens de vidro

2013-2014

SmartManufacturing

Produção e Logística Inteligentes

2013-2015

SAGRH

Sistema Avançado de Gestão de Recursos Humanos Hospitalares

2012-2014

GESTAO_FLUXOS

Modelo matemático e algoritmo de otimização de gestão de fluxos inter-regionais

2012-2014

StableCargo

Análise de estabilidade de carga em transporte por contentor: uma abordagem híbrida otimização - heurísticas

2012-2015

SADRH

Algoritmos de otimização de escalonamento e afetação de recursos a integrar num sistema avançado de apoio à decisão

2012-2014

KEP

Novos modelos no processo de transplante renal

2011-2014

Equipa
Publicações

CEGI Publicações

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2025

Local stability in kidney exchange programs

Autores
Baratto, M; Crama, Y; Pedroso, JP; Viana, A;

Publicação
EUROPEAN JOURNAL OF OPERATIONAL RESEARCH

Abstract
When each patient of a kidney exchange program has a preference ranking over its set of compatible donors, questions naturally arise surrounding the stability of the proposed exchanges. We extend recent work on stable exchanges by introducing and underlining the relevance of a new concept of locally stable, or L-stable, exchanges. We show that locally stable exchanges in a compatibility digraph are exactly the so-called local kernels (L-kernels) of an associated blocking digraph (whereas the stable exchanges are the kernels of the blocking digraph), and we prove that finding a nonempty L-kernel in an arbitrary digraph is NP-complete. Based on these insights, we propose several integer programming formulations for computing an L-stable exchange of maximum size. We conduct numerical experiments to assess the quality of our formulations and to compare the size of maximum L-stable exchanges with the size of maximum stable exchanges. It turns out that nonempty L-stable exchanges frequently exist in digraphs which do not have any stable exchange. All the above results and observations carry over when the concept of (locally) stable exchanges is extended to the concept of (locally) strongly stable exchanges.

2025

Predicting demand for new products in fashion retailing using censored data

Autores
Sousa, MS; Loureiro, ALD; Miguéis, VL;

Publicação
EXPERT SYSTEMS WITH APPLICATIONS

Abstract
In today's highly competitive fashion retail market, it is crucial to have accurate demand forecasting systems, namely for new products. Many experts have used machine learning techniques to forecast product sales. However, sales that do not happen due to lack of product availability are often ignored, resulting in censored demand and service levels that are lower than expected. Motivated by the relevance of this issue, we developed a two-stage approach to forecast the demand for new products in the fashion retail industry. In the first stage, we compared four methods of transforming historical sales into historical demand for products already commercialized. Three methods used sales-weighted averages to estimate demand on the days with stock-outs, while the fourth method employed an Expectation-Maximization (EM) algorithm to account for potential substitute products affected by stock-outs of preferred products. We then evaluated the performance of these methods and selected the most accurate one for calculating the primary demand for these historical products. In the second stage, we predicted the demand for the products of the following collection using Random Forest, Deep Neural Networks, and Support Vector Regression algorithms. In addition, we applied a model that consisted of weighting the demands previously calculated for the products of past collections that were most similar to the new products. We validated the proposed methodology using a European fashion retailer case study. The results revealed that the method using the Expectation-Maximization algorithm had the highest potential, followed by the Random Forest algorithm. We believe that this approach will lead to more assertive and better-aligned decisions in production management.

2025

Emerging technologies for supporting patients during Hemodialysis: A scoping review

Autores
Martins, AR; Ferreira, MC; Fernandes, CS;

Publicação
International Journal of Medical Informatics

Abstract

2025

Emerging technologies for supporting patients during Hemodialysis: A scoping review

Autores
Martins, AR; Ferreira, MC; Fernandes, CS;

Publicação
INTERNATIONAL JOURNAL OF MEDICAL INFORMATICS

Abstract
Purpose:To synthesizethe availableevidenceaboutthe use of HealthInformationTechnology(HIT)to supportpatientsduringhemodialysis.Methods:TheJoannaBriggsInstitute's methodologicalguidelinesfor scopingreviewsandthe PRISMA-ScRchecklistwereemployed.BibliographicsearchesacrossMEDLINE (R), CINAHL (R), PsychologyandBehavioralSciencesCollection,Scopus,MedicLatina,and Cochraneyielded932 records.Results:Eighteenstudiespublishedbetween2003and2023wereincluded.Theyexploreda rangeof HITs,includingvirtualreality,exergames,websites,and mobileapplications,all specificallydevelopedfor use duringthe intradialyticperiod.Conclusion:Thisstudyhighlightsthe HITsdevelopedfor use duringhemodialysistreatment,supportingphysicalexercise,diseasemanagement,and enhancementof self-efficacyand self-care.

2025

A GRASP-based multi-objective approach for the tuna purse seine fishing fleet routing problem

Autores
Granado, I; Silva, E; Carravilla, MA; Oliveira, JF; Hernando, L; Fernandes-Salvador, JA;

Publicação
COMPUTERS & OPERATIONS RESEARCH

Abstract
Nowadays, the world's fishing fleet uses 20% more fuel to catch the same amount offish compared to 30 years ago. Addressing this negative environmental and economic performance is crucial due to stricter emission regulations, rising fuel costs, and predicted declines in fish biomass and body sizes due to climate change. Investment in more efficient engines, larger ships and better fuel has been the main response, but this is only feasible in the long term at high infrastructure cost. An alternative is to optimize operations such as the routing of a fleet, which is an extremely complex problem due to its dynamic (time-dependent) moving target characteristics. To date, no other scientific work has approached this problem in its full complexity, i.e., as a dynamic vehicle routing problem with multiple time windows and moving targets. In this paper, two bi-objective mixed linear integer programming (MIP) models are presented, one for the static variant and another for the time-dependent variant. The bi-objective approaches allow to trade off the economic (e.g., probability of high catches) and environmental (e.g., fuel consumption) objectives. To overcome the limitations of exact solutions of the MIP models, a greedy randomized adaptive search procedure for the multi-objective problem (MO-GRASP) is proposed. The computational experiments demonstrate the good performance of the MO-GRASP algorithm with clearly different results when the importance of each objective is varied. In addition, computational experiments conducted on historical data prove the feasibility of applying the MO-GRASP algorithm in a real context and explore the benefits of joint planning (collaborative approach) compared to a non-collaborative strategy. Collaborative approaches enable the definition of better routes that may select slightly worse fishing and planting areas (2.9%), but in exchange fora significant reduction in fuel consumption (17.3%) and time at sea (10.1%) compared to non-collaborative strategies. The final experiment examines the importance of the collaborative approach when the number of available drifting fishing aggregation devices (dFADs) per vessel is reduced.

Factos & Números

22Artigos em revistas indexadas

2020

9Artigos em conferências indexadas

2020

0Contratados de I&D

2020