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Factos & Números
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Apresentação

Centro para a Inovação, Tecnologia e Empreendedorismo

O CITE foi criado para consolidar a experiência do INESC TEC no desenvolvimento de processos e ferramentas internas para gerir os resultados de I&D e organizar os conhecimentos e as competências resultantes.

O centro possui competências específicas na Gestão da Inovação e Tecnologia assim como na Política e Empreendedorismo Tecnológico. As atividades conduzidas pelo centro promovem a criação de estruturas concetuais, metodologias e ferramentas usadas em programas de consultadoria avançada e programas de formação de quadros nas organizações privadas e públicas.

O CITE tem desenvolvido e explorado um conjunto de oportunidades de investigação a nível nacional e internacional, em colaboração com parceiros internacionais como por exemplo: a Agência de Execução para as Pequenas e Médias empresas (PME), a ISO/TC 279- Gestão da Inovação; o UT Austin Portugal, o MIT Portugal e o Carnegie Mellon Portugal nos domínios da engenharia e ordem publica.

O CITE é o centro responsável pela coordenação das atividades da Enterprise Europe Network de Portugal no INESC TEC. Sendo co-financiada pelo COSME e pelo H2020, a Enterprise Europe Network é a maior rede de apoio do mundo para as PME com objetivos internacionais. Oferece competências de comércio internacional com conhecimento local num conjunto de serviços - parcerias internacionais, apoio à inovação e aconselhamento personalizado numa série de tópicos como o financiamento, a transferência de tecnologia e a gestão da PI, apenas para citar alguns.

Além dos serviços normais que a Enterprise Europe Network realiza no apoio à inovação, transferência de tecnologia e investigação, são também prestados serviços de gestão de contas chaves para os beneficiários de PME e serviços EIMC.

Ver apresentação sobre o European IPR HelpDesk

Últimas Notícias

Antes de entrar no mercado, uma ideia inovadora corre uma maratona. No INESC TEC faz o “aquecimento” para não perder força

O EIT Jumpstarter dá apoio a inovadores com projetos em fase inicial de desenvolvimento. O processo de maturação passa pelo INESC TEC com sessões de acompanhamento para transformar ideias em “empreendimentos de sucesso”: este ano, uma delas ganhou um prémio.  

21 janeiro 2025

A rede que aproxima empresas portuguesas da Europa conta com o INESC TEC e tem 9M€ para apoiar ideias sustentáveis

A Enterprise Europe Network continua a afinar a cooperação entre PME europeias e o INESC TEC vai ajudar a encontrar soluções “verdes” para empresas. O Instituto foi ainda casa para um encontro com vista a criar uma ponte entre Portugal e Alemanha.  

10 janeiro 2025

INESC TEC quer ajudar empresas a abraçar a transformação digital a custos reduzidos

Transição digital, inovação, capacitação das empresas, financiamento, tecnologias disruptivas como Inteligência Artificial (IA) e Computação Avançada (HPC). E uma certeza: 2024 será um ano de oportunidades para as empresas que estiverem dispostas a arriscar. No Palácio do Freixo, no Porto, cerca de 100 participantes juntaram-se para conhecer em detalhe o ATTRACT, o pólo europeu de inovação digital (EDIH – European Digital Innovation Hub), coordenado pelo INESC TEC.

08 fevereiro 2024

Projeto europeu procura soluções inovadoras para responder a incêndios florestais extremos

São procuradas soluções em diferentes fases de maturidade - ideias, protótipos, serviços, produtos ou iniciativas comunitárias, que tenham como objetivo responder de forma inovadora aos desafios colocados pelos incêndios florestais extremos, contribuindo para aumentar a segurança das comunidades e a resiliência dos espaços florestais. O projeto FIRE-RES, do qual o INESC TEC é parceiro, lançou um Desafio de Inovação Aberta e vai dar a possibilidade aos vencedores de desenvolverem as suas ideias e testarem as suas soluções numa rede de 11 Living Labs, distribuídos por nove países.

11 outubro 2023

INESC TEC participa em projeto para colocar Portugal na vanguarda mundial da bioindústria dos insetos

Chama-se InsectERA – a ERA dos insetos – e é a agenda mobilizadora que conta com cerca de 40 entidades nacionais. Financiada ao abrigo do PRR – Plano de Recuperação e Resiliência, esta agenda pretende desenvolver, industrializar e comercializar, soluções nutricionais para pessoas, animais e plantas, potenciar oportunidades para as indústrias da cosmética e dos bioplásticos, bem como para o setor da biorremediação, através da criação de soluções de valorização de resíduos orgânicos, contribuindo para a sustentabilidade das cadeias de valor.

23 março 2023

Equipa
Publicações

CITE Publicações

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2025

Non-formal education as a response to social problems in developing countries

Autores
Almeida, F; Morais, J;

Publicação
E-LEARNING AND DIGITAL MEDIA

Abstract
Non-formal education seeks to address the limitations of formal education that do not reach all communities and do not provide all new competencies and capabilities that are essential for the integrated development of communities. The role of non-formal education becomes even more relevant in the context of developing countries where significant asymmetries in access to education emerge. This study adopts the Solutions Story Tracker provided by the Solutions Journalism Network to identify and explore solutions based on journalism stories in the non-formal education field. A total of 256 stories are identified and categorized into 14 dimensions. The findings reveal that practical, participatory, and volunteering dimensions are the three most common dimensions in these non-formal education initiatives. Furthermore, two emerging dimensions related to empowerment and sustainability are identified, allowing us to extend the theoretical knowledge in the non-formal education field. These conclusions are relevant for establishing public policies that can involve greater participation by local communities in non-formal education and for addressing sustainability challenges through bottom-up initiatives.

2025

Comparative analysis of EU-based cybersecurity skills frameworks

Autores
Almeida, F;

Publicação
Computers & Security

Abstract

2025

Hybrid multilayer framework for innovation management

Autores
Schmitt, R; Pereira, EB; Almeida, F;

Publicação
Evolving Strategies for Organizational Management and Performance Evaluation

Abstract
This chapter aims to analyze and map the behaviors and strategies employed by organizations recognized for their innovation, with the goal of developing a comprehensive innovation management framework. This framework is designed to merge innovation practices with elements of traditional management, creating a hybrid model to support companies, universities, and research institutes in fostering innovation. Rooted in an understanding of human evolution, the framework will reflect changes in needs, skills, and behaviors over time, enabling institutions to adapt their innovation strategies to align with societal and individual development. Adopting an interdisciplinary approach, it will integrate concepts from innovation, organizational management, and the human sciences to establish a structure that supports sustainable innovation while addressing contemporary challenges. © 2025, IGI Global Scientific Publishing.

2025

Knowledge Sharing and Team Dynamics in the Context of an Incubation Program

Autores
Kurteshi, R; Almeida, F;

Publicação
Knowledge Sharing and Fostering Collaborative Business Culture

Abstract
Knowledge sharing and team dynamics are essential elements of entrepreneurial success, especially in teams that operate in innovative environments. This chapter explores how participation in an incubation program influences the formation and development of entrepreneurial team identity. It aims to understand the dynamics involved in creating entrepreneurial teams, the practices of knowledge sharing, and the role digital technologies play in supporting and sustaining these processes. The study focuses on teams that completed the CEU iLab Incubation Program, with data gathered through in-depth semi-structured interviews from twenty-five entrepreneurs across various startups. Five cases, involving entire entrepreneurial teams, were central to this research. The findings offer valuable insights for enhancing incubation programs, promoting entrepreneurial identity formation, and improving the success of new ventures. These insights are beneficial for both scholars and practitioners in the entrepreneurship field.

2024

Factors affecting social entrepreneurial intentions in a Portuguese higher education institution

Autores
de Sousa, JM; Almeida, F;

Publicação
INTERNATIONAL JOURNAL OF INNOVATION SCIENCE

Abstract
PurposeThis study aims to identify and explore the factors affecting social entrepreneurial intentions considering an educational institution in Portugal. It also intends to determine the relevance of moderating factors in the antecedents and entrepreneurial intention of these students. Design/methodology/approachA panel of 177 undergraduate students enrolled in a social entrepreneurship course between the academic years 2018 and 2021 is considered. The data is explored quantitatively considering descriptive analysis techniques, correlational analysis and hypothesis testing. FindingsThe findings reveal that entrepreneurial intention depends on multiple individual, organizational and contextual dimensions. Students' entrepreneurial intention remains unchanged regardless of the student's profile. However, students' professional experience is a more relevant factor for the identification of organizational dimensions related to curriculum and critical pedagogy, while previous involvement in volunteer activities contributes to a higher prevalence of individual factors. Originality/valueTo the best of the authors' knowledge, this study is original in exploring the role of entrepreneurial intention and its antecedents considering a heterogeneous students' profile. It offers theoretical and practical contributions by extending the literature on social entrepreneurial intention that can be used by higher education institutions to offer specific training more focused on the student's profile.

Factos & Números

1Docentes do Ensino Superior

2020

5Artigos em revistas indexadas

2020

3Contratados de I&D

2020