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Sobre

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António Coelho é investigador sénior do INESC TEC, sendo o coordenador da área da Computação Gráfica e Ambientes Virtuais do centro HUMANISE.

Tem participado em diversos projetos de investigação (desde projetos Europeus H2020 a projetos de consultoria especializada com a indústria) e orientação de teses de doutoramento, focados nas áreas Computação Gráfica (Realidade Virtual e Modelação Procedimental), dos Jogos Sérios (Geração Procedimental de Conteúdos, Jogos baseados na Localização e Aprendizagem Baseada em Jogos) e dos Sistemas Geoespaciais (Sistemas baseados na Localização e Bases de Dados Espaciais).

É também Professor Associado com Agregação do Departamento de Engenharia Informática da Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. Leciona diversas disciplinas nas áreas da Computação Gráfica, das Ciências e Tecnologias da Programação e dos Jogos Digitais. É ainda diretor do Programa Doutoral em Média Digitais na Universidade do Porto e líder académico da aliança europeia de universidades EUGLOH.

Tópicos
de interesse
Detalhes

Detalhes

  • Nome

    António Coelho
  • Cargo

    Responsável de Área
  • Desde

    01 março 1995
014
Publicações

2024

Melanoma prevention using an augmented reality-based serious game

Autores
Ribeiro, N; Tavares, P; Ferreira, C; Coelho, A;

Publicação
PATIENT EDUCATION AND COUNSELING

Abstract
Objectives: The purpose of this study was to field-test a recently developed AR-based serious game designed to promote SSE self-efficacy, called Spot. Methods: Thirty participants played the game and answered 3 questionnaires: a baseline questionnaire, a second questionnaire immediately after playing the game, and a third questionnaire 1 week later (follow-up). Results: The majority of participants considered that the objective quality of the game was high, and considered that the game could have a real impact in SSE promotion. Participants showed statistically significant increases in SSE self-efficacy and intention at follow-up. Of the 24 participants that had never performed a SSE or had done one more than 3 months ago, 12 (50.0%) reported doing a SSE at follow-up. Conclusions: This study provides supporting evidence to the use of serious games in combination with AR to educate and motivate users to perform SSE. Spot seems to be an inconspicuous but effective strategy to promote SSE, a cancer prevention behavior, among healthy individuals. Practice implications: Patient education is essential to tackle skin cancer, particularly melanoma. Serious games, such as Spot, have the ability to effectively educate and motivate patients to perform a cancer prevention behavior.

2024

The creation and impact of visual narratives for science and health communication

Autores
Magalhaes, J; Coelho, A; Jarreau, P;

Publicação
FRONTIERS IN COMMUNICATION

Abstract
[No abstract available]

2024

COMPARATIVE ANALYSIS OF EXISTING FRAMEWORKS ON TRANSVERSAL COMPETENCES FOR HIGHER EDUCATION

Autores
Osipovskaya, E; Coelho, A;

Publicação
INTED2024 Proceedings

Abstract

2024

LITERATURE REVIEW ON THE APPLICATION OF ENTRECOMP FRAMEWORK IN UNIVERSITY SETTINGS

Autores
Osipovskaya, E; Coelho, A; Tasi, P;

Publicação
EDULEARN Proceedings - EDULEARN24 Proceedings

Abstract

2024

Assessing the Clinical Efficacy of Virtual Reality Interventions in Post-Intensive Care Syndrome: A Systematic Review

Autores
Oliveira, I; Torneiro, A; Reis, R; Oliveira, E; Ferreira Coimbra, J; Paredes, H; Brugada Ramentol, V; Morgenstern, NA; Coelho, A; Rodrigues, NF;

Publicação

Abstract

Teses
supervisionadas

2023

Aplicação de Realidade Aumentada como meio de Promoção do Turismo e Poesia Portuense

Autor
Sandra Maria Amorim Pires

Instituição
UP-FEUP

2023

PlayMaps - Representation of 3D cartography data in Augmented Reality (AR) games

Autor
Filipe Carlos de Almeida Duarte da Cunha Nogueira

Instituição
UP-FEUP

2023

Augmented Reality Solution for the Côa Valley Rock Art

Autor
Tomás Costa Fontes

Instituição
UP-FEUP

2023

Design de jogos em Realidade Aumentada para Roteiros Turísticos

Autor
Francisco Gil Guerra Coelho

Instituição
UP-FEUP

2023

How to Integrate Immersive Environments and Games into Business Training Systems Using the Inven!RA Architecture

Autor
João Tomás Guerra Pinto Pereira Dias

Instituição
UP-FEUP