Cookies
O website necessita de alguns cookies e outros recursos semelhantes para funcionar. Caso o permita, o INESC TEC irá utilizar cookies para recolher dados sobre as suas visitas, contribuindo, assim, para estatísticas agregadas que permitem melhorar o nosso serviço. Ver mais
Aceitar Rejeitar
  • Menu
Sobre

Sobre

Professor Associado do Departamento de Design da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. A sua investigação foca-se na arte, design e estética computacionais, temas aos quais dedicou dois livros: “Art and Computation” (2022) e “Artificial Aesthetics” (2016). A sua prática artística expande-se pela música computacional, arte sonora e instalações. Dirige a editora de música experimental e arte sonora Crónica e a conferência xCoAx (sobre computação, comunicação, estética e x).

Tópicos
de interesse
Detalhes

Detalhes

  • Nome

    Miguel Carvalhais
  • Cargo

    Investigador Colaborador Externo
  • Desde

    01 julho 2016
  • Nacionalidade

    Portugal
  • Contactos

    +351222094199
    miguel.carvalhais@inesctec.pt
Publicações

2021

Connection of Dynamic Temporal Continuities in Videogames

Autores
Ribeiro, JP; Carvalhais, M; Cardoso, P;

Publicação
ADVANCES IN DESIGN, MUSIC AND ARTS, EIMAD 2020

Abstract
This research examines temporal continuities in videogames-the passing of time regardless of player action-and players' understanding of it, taking into account videogame and media theory. It presents a chronology of schools of thought and an analysis of the application of the theory to two case studies, to determine the motives behind players' actions over time. Subjects played two videogames of different genres, and an analysis of mixed nature revealed a lack of consensus about who is in control of the passing of time in the narrative of videogames. Results demonstrate the ambiguity in the awareness of the passing of time, showing that: (1) players distinguish narrative time and story time; (2) time can be studied through dynamic problems presented to players; (3) narrative cycles inform scene segmentation. The study corroborates previous hypotheses about the resolving of conflicts bringing an end to the narrative, thus also to the temporal continuity. Data shows evidence of the possibility of analysing time in videogames through some of the theories and frameworks tested.

2019

Editorial

Autores
Rangel, A; Carvalhais, M; Ribas, L; Verdicchio, M;

Publicação
JOURNAL OF SCIENCE AND TECHNOLOGY OF THE ARTS

Abstract

2019

Playful design, empathy and the nonhuman turn

Autores
Fava, F; Soares, CM; Carvalhais, M;

Publicação
TECHNOETIC ARTS

Abstract
In the context of interspecies play involving humans, we find limitations when it comes to understanding most species. One reason for this may be the fact that we tend to anthropomorphize the other to be able to empathize with it. In light of this, how can we infer communication signs of other species so we are able to connect with the nonhuman world? We look for answers to this question by adopting a phenomenological approach that allows us to decentre from the anthropocentric perspective. We highlight animal studies, especially those that extend to them the notion of play, and the studies on interspecies playful interaction conducted in the context of animal- computer interaction. In addition, we propose considering empathy as an interspecies dialogical bridge with nonhumans. Finally, we argue about an expansion of the field of interaction design as an approach to the connection with the nonhuman world.

2018

Educação para a Leitura na Era da Informação: Novas poéticas e estruturas narrativas para o envolvimento do público jovem em atividades de leitura

Autores
Monteiro, J; CIQUP, Universidade do Porto,; Carvalhais, M; Morais, C; INESC TEC, Universidade do Porto,; CIQUP, Universidade do Porto,;

Publicação
Estudos em Comunicacao

Abstract

2018

Editorial

Autores
Rangel, A; Ribas, L; Verdicchio, M; Carvalhais, M;

Publicação
Journal of Science and Technology of the Arts

Abstract

Teses
supervisionadas

2022

Hierarchical Classification of Pages: Combining Semantic and Web Graph Contents

Autor
Filipe Miguel Alves Pinto dos Reis

Instituição
UP-FEUP

2022

Utilização de ferramentas de virtualização através de containers em produção para aplicações web

Autor
Luís Miguel Pinheiro Guimarães

Instituição
UM

2021

Natural Language Inference using Relational Commonsense Knowledge

Autor
Daniel Alexandre Bouçanova Loureiro

Instituição
UP-FCUP

2020

Revista Sporting Cá Em Cima Descobrir, documentar e comunicar o Sporting Clube de Portugal no norte de Portugal

Autor
Ricardo Jorge Pinto Moreira

Instituição
UP-FBAUP

2020

Anticipatory Design for the Ubiquitous Computing Era: Towards a Human- centered Artificial Intelligence shift in Interaction Design

Autor
Joana Machado Cerejo de Araújo

Instituição
UP-FEUP